I'm Waiting You
BlackWhite?



Assalamualaikum BlogHeart ❤

Bonjour Guys!. You was stuck in my blog.
Do follow and do comment my entry ya.
No Haters, Copycats and Anon here.



Round-Round



Story About Links Goodies






Square-Square








Triangle-Triangle


Skin Made by Rayyan Pangalila
Background Founder by Qay
Best view in Google Chrome only
Cursor by Drikoti & Rayyan Pangalila
= RAMADHAN
Friday 12 July 2013 | 01:51 | 0 BlackWhite
Assalamualaikum


Salam ramadhan kawan-kawan. Sorry sebab dah lama tak update blog, ini pun ramai yang suruh update blog. Amacam puasa? Okayy tak? Now dah 3 ramadhan. Kejap jee, rasa macam tak percaya pulak. Trial pun nak dah dekat. MasyAllah, redho jelahh.

Alhamdulillah Heryyq puasa penuh setakat nie. Takde lobang-lobang lagi. Hehee, tahun lepas penuh, InsyAllah tahun nie pon nak penuh jugakk. Awak pun kena puasa penuh tau, but kalau uzur syar'i takpe. Hehee, lelaki tiada alasan k.

Bulan ramadhan nie, banyak-banyak laa buat ibadah sebab pahalanya berganda-ganda. Banyak untung maa. Lepas buka pergi terawih, jangan terlentak sebab terlalu kenyang. Kalau ada masa terluang, baca lah Al-quran or berzikir. Lagi satu, jangan asyik tweet or update status "Laparr...Hauss...Penatnyaa..." sebab itu semua hanya menghakiskan pahala kita jee.

Kali nie Heryyq tak tahu nak cakap apa, so bawah nie Heryyq ada kongsikan sedikit ilmu tentang puasa. Harap boleh membantu korang.

- Lafaz lengkap:

نَوَيْتُ صَوْمَ غَدٍ عَنْ أَدَاءِ فَرْضِ رَمَضَانَ هَذِهِ السَّنَةِ لِلَّهِ تَعَالَى

Niatnya: Sahaja aku puasa esok hari pada bulan Ramadhan tahun ini kerana Allah Taala.

- Lafaz niat puasa untuk sebulan:

نَوَيْتُ صَوْمَ شَهْرِ رَمَضَانَ كِلِّهِ لِلَّهِ تَعَالَى

Niatnya: Sahaja aku berpuasa sebulan Ramadhan tahun ini kerana Allah Taala.

- Doa berbuka puasa:

اللهم لك صمت وبك امنت وعلى رزقك أفطرت

Ya Allah, Aku telah berpuasa untuk Kau dan pada Kaulah aku mempercayai dan aku membuka puasa dengan apa yang Kau berikan.

Firman Allah S.W.T: “ Wahai orang-orang yang beriman, telah diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan ke atas umat-umat yang sebelum kamu, semoga kamu menjadi orang-orang yang bertaqwa. “ – (Surah Al-Baqarah: 183)

 “Sesungguhnya telah datang kepada kamu bulan Ramadhan bulan yang penuh berkat. Allah telah fardhukan ke atas kamu berpuasa padanya. Sepanjang bulan Ramadhan itu dibuka segala pintu Syurga dan ditutup segala pintu neraka serta dibelenggu segala syaitan”

Sahabat Mu,
Heryyq Hakimi 


Older Post | Newer Post